tisdag 25 februari 2014

Ledarskap i skolan

Idag pratas det mycket om skola och ledarskap. Har därför funderat lite på hur man ska få bättre resultat i skolan. Då drar nog några förhastade slutsatser om att det handlar om rektorerer, men nej det handlar om ledarskap i klassrummet och lärmiljön.

Fick tanken av fayol eller om det var weber som sa att en ledsare max kan leda 8 stycken åt gången. Inte konstigt då att lärarna inte når fram till alla eleverna. Men detta kan man lösa genom att dela upp de 30 elever i klassen i fem grupper om 6 styck elever. 1 blir gruppledare. Byt varje termin, för att alla ska få leda.

Alla närvarar på genomgången, men istället för att ställa alla frågor direkt skriver eleverna ned frågorna. Sedan ställer de frågorna när deras grupp samlas, och ledaren samlar ihop frågorna som denne tar upp med läraren på ledningsmötet. Men frågorna ska vara insända innan, så läraren fått möjlighet att ta fram adekvata svar. Då hör alla gruppledare alla frågor och svar. De tar med sig till sin grupp och berättar svaren och övrigas frågor. Detta gör att allt repeteras naturligt och repetion är kunskapens moder. Gruppen kan även hjälpa varandra på ett mer effektivt sätt. Går även att sätta alla räkmackeglidare i samma grupp. Då måste de jobba själva.

Läraren avlastas och kan ägna sig mer åt planering, rätta och skapa prov, samverka med övriga arbetslaget. Misstänker att grupperna bättre tar hand om hemma sittarna, men om inte så hinner läraren bättre med att kontakta dessa. Idag går mycket tid till att jaga hemma sittarna.

Grupperna kan hjälpa varandra med läxor, mer än vad enskilda lärare hinner. De pratar ju oftast samma språk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar