tisdag 1 februari 2011

Dygnsvila som yrkesförare

Arbetsgivarna måste följa lagen om dygnsvila för yrkesförare, lagen säger att det måste vara minst 11 timmars dygnsvila. Men facket och arbetsgivarorganisationerna har brutit emot lagen då dem skrivit in i kollektivavtalet BBA att för deltidare så är det tillåtet att minska dygnsvilan till 9 timmar ett visst antal gånger i månaden. Med tanke på hur det är som bussförare, då du kan sluta t.ex. på Rindö (Waxholm) på natten och sedan 9 timmar senare ska du börja vid ropsten. Oftast har du även haft 10-12 timmars pass sista dagen. Samt att du även kommer att jobba i samma omfattning efter dessa 9 timmar. Nu tänker nog en del av er, men 9 timmar är väl bra mycket sömn. Men räkna då istället att du ska åka kommunalt ifrån Rindö till Vallentuna i mitt fall. En resa på minst 1,5 timme i bästa fall. Sedan ska du äta och göra dig klar för natten. För att sedan kliva upp i tid för att kunna komma till jobbet och starta vid Ropsten. Resan dit är minst 1 timme. Då försvinner 2,5 timme i resväg. Sedan har vi tiden för mat vid hemkomst och sedan frukost och göra iordning lunchlådan. För man hinner ju inte gå på restaurang och äta som busschaufför. Då är det två timmar till som försvinner. Kvar är 9 timmar minus 4,5 timme blir 4,5 timmes sömn.

Vart tog trafiksäkerhetstänket vägen?
Med enbart 4,5 timmes sömn och sedan jobba i 10 timmar oftast i rusningstrafik är inte trafiksäkert enligt mig. Vi är ju inga robotar, utan människor som alla andra. Även 11 timamrs dygnsvila innebär oftast 6-7 timmars sömn.
Av de 10 timmars arbetsdag, så är lönen baserad på 8,5 timme. Alla resor i tjänsten är ju obetalda. Det läggs resor i samband med raster, så att arbetsgivaren ska slippa stå för kostnaden utan det ska du som anställd göra.
Med tanke på trafiksäkerhet där trötthet klassas som fylla, så förstår jag inte hur arbetsgivaren tänker då dem lägger sådana här scheman som inte är humana. Det är varken säkert för resenärerna eller förarna.
Svaret jag fått om vad som ska göras om man känner att det inte går att hålla ögonen öppna. Det är att anmäla till arbetsledningen att man är för trött på grund av för lite dygnsvila. Jag prövade det igår, då jag fick 5 timmars sömn och kände att det inte gick att hålla sig vaken. Då det varit mycket stress under hela helgen då jag jobbat. Långa dagar och mycket krångel med bristfälliga vagnar.
Resultatet blev att dem sjukskrev mig. Det innebär ju att jag får löneavdrag för tiden där färden avslutades. Det är ju inte jag som lagt för kort vilotid, utan arbetsgivaren. Varför ska då jag stå risken.

Jobbet som förare är roligt, men inte omständigheterna runt tjänsterna!
Jag älskar att vara interaktiv med andra människor. Därför tycker jag att det är roligt att köra buss på helgerna. Kör fredag till måndag. 4 dagar.
Men då SL inte servar och underhåller bussarna för att det kommer in för lite pengar ifrån biljettförsäljningen. Gör ju att verkstaden enbart åtgärdar akuta fel och brister. Vilka blir fler och fler nu för tiden.

Jag förespråkar en dubblering av priset på måndadskorten, för att det ska gå att ha en duglig vagnpark som fungerr året runt. Det resulterar ju även i mindre inställda turer. Men där har SL inget insitament att åtgärda sådana fel, då dem får in bötesbelopp väldigt höga ifrån entreprenörerna vid inställdaa turer som egentligen beror på SL självt.
Men om man ska utgå ifrån att det är brukaren som ska betala, så bör det bli en diff på priset beroende vart i länet man åker och vart ifrån.
Säg att dem som enbart åker i 1 zon behåller dagens prislapp. Dem som åker i 2 zoner betalar ca 1200 kronor och de som åker i 3 zoner betalar 1500 kronor. Det gör ju även att dem som åker i 2 och 3 zoner även får göra resavdrag på det som överstiger 7000 per år. Landstinget får in mer pengar att sköta underhåll på vagnarna. Det blir mer nöjda kunder och förare. Det går att tjäna pengar på att driva entreprenad i bussbranschen, utan att mikla med löner och förkort dygnsvila.

Jag vill tillägga att det är till min glädje att sådana här jobb finns. Det är en extra fallskärm då det är lågkonjunkturer i andra branscher. Många förare är ju ändå högutbildade och har suttit i företagsledningen på många företag. Men synen ifrån resenörerna är inte sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar