tisdag 1 februari 2011

Egypten och problematiken

Det är ett känsligt läge just nu i Nordafrika och Egypten. Hela regionen är instabil verkar det som. ingen vet riktigt vad som kommer att hända, det ända vi vet är att folket nu valt att kämpa för fred och frihet. Folket vll ha demokrati.

Det som jag ser som positivt i kaoset i Egypten är att det är folket och inget annat land, eller annat politiskt ledarskap som skapat detta sug efter demokrati. Att få drägliga levnadsförhållanden.

Kommer ihåg då jag läste statsvetenskap att just dessa former var dem som gav bäst resultat i slutändan. Men ingen reglel utan undantag.

T.o.m USA verkar ha förstått att dem inte ska lägga sig  i utvecklingen. Däremot säger dem tydligt att dem kräver reformer. Men att de inte vill säga att dem stödjer den eller den.

Läser att många Israel vänner är oroliga för utvecklingen i regionen. Tror nog inte att det finns intresse hos folket att ge sig på Israel. Det beror ju visserligen på hur Israel beter sig. Om Israel i förebyggande syfte som det brukar hete, gör några attacker in i Egypten kan det mycket väl skapa hämndbegär. Så jag hoppas att Israel håller sig på mattan och inte skapar mer oro och kaos i regionen. Detta kommer jag säkert att få äta upp. Men som man säger, det är aldrig ens fel att två träter.

Jag hoppas att utvecklingen går i sådan riktning så folket blir nöjda och omvärlden fortfarande kan göra affärer med dem. Byteshandel är ju en del i fredsprocess. Hoppas verkligen att det inte blir ett nytt Iran, utan mer av det som hände i ÖstEuropa vid murens fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar