tisdag 15 februari 2011

Buss och kyla

Jobbade på mitt helgjobb lördag till måndag. Det är på Keolis eller före detta Busslink. Kör buss i Roslagen. Det märks när kylan slår till att SL inte har något insitament att skicka in värme i ramperna som ska hålla bussarna varma då dem står stilla. SL får ju böter ifrån entreprenörerna om bussarna blir stående på morgonen. Även fast det är SL som är orsaken. SL sparar ju dessutom in på uppvärmningskostnaden. Men däremot så är det ju många förare som känner ett ansvar inför resenärerna och startar upp dessa kalla bussar. En av dem är ju tyvärr även jag själv.
Dem flesta vagnarna hade en temperatur på plus 3 - 6 grader. Det ska vara lägst 10 plusgrader för att vi ska få köra ut med dem. Men då det är så gott som samtliga vagnar som är kalla, vad ska man göra. Man utgår ifrån att värmen stiger. Det gjorde den visserligen, men nackdelen är ju att fjädringen i bussarna som är beroende av lufttryck inte är särskilt fjädrande i sådan kyla. Vägarna är ju inte heller snöröjda som dem ska vara. Det slår emot rygg och nacke.
Idag slog även förkylningen till emot mig. Typiskt att det ska komma på en av mina lediga dagar.

Jag hoppas att SL och entreprenörerna omförhandlar avtalet, så att SL måste skicka in värme i bussarna. Det är mest samhällsekonomiskt försvarbart. Dessutom kommer folk till och från sina arbeten och är mer nöjda med tillvaron. Det är ju trots allt förarna som får allt ovett ifrån resenärerna. Inte de ansvariga hos Keolis och SL. Jag kan förstå resenären som tvingats att stå och frysa vid en busskur. Det tär på de flesta människors humör.
Imorgon ska jag jobba med mitt ordinarie jobb som Management Consult inom Risk och säkerhet. Mitt företag har hemsidan http://www.bcbconsulting.se/
Vet ni något företag som kan behöva mina tjänster är Ni välkomna att kontakta mig på christer.borgstrom@bcbconsulting.se så ska jag se till att Ni blir belönade om det blir affär. Tack på förhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar