fredag 28 oktober 2011

Är det färdigt nu med SAAB?

Idag i http://www.svd.se/ och http://www.expressen.se/ skrivs om att SAAB affären är klar, och att rekontstruktören återkallat sin begäran om att avbryta rekonstruktionen. Men när jag läser båda artiklarna så skrivs endast om att en avsiktsförklaring, ett "Letter of Inent" tecknats. Det är ju tyvärr inte det samma som ett köpeavtal. Jag hade blivit mycket lugnare om ett köpavtal tecknats, där säljare och köpare gjort upp att allt är klart. Jag förstår att vissa förhandlingar återstår, bland annat ska ju GM och andra myndigheter godkänna affären.

Jag ställer mig lite frågande, om nu Kineserna  (Pang Da och Youngmen) genomför köpet av SAAB. Kommer de fortfarande behöva EIB-lånet. Ska svenska regeringen fortfarande stå som garant. Borde det inte vara den Kinesiska regeringen som står som garant inför EIB. Om detta går igenom, så borde svenska skattebetalare få tillbaka det som vi lånat ut till bolaget. Eller är det något vi får se i stjärnorna efter.

Som synes vågar jag inte ropa hej och hurra ännu. Då det fortfarande inte finns något avtal. Jag hoppas för personalens skull att allt kommer att gå bra, och att de nu kommer få göra skäl för sina löner. Kan ju inte vara bra att gå sysslolös i så många månader. Förstår då varför de inte sökt annat arbete, när allt pekat på att det inte finns några pengar. Det är väl väldigt bekvämt att få lön, utan att behöva jobba. När väl fakta är på bordet, så kan man börja söka. Men varför gå över till A-kassa, när man kan få full lön, med långa väntetider visserligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar