tisdag 25 oktober 2011

Sårbarhet i samhället

I går söndag fick Vallentuna kommun ett stort läckage på huvudvattenledningen. Vilket resulterade i att många hushåll blev utan vatten. Nu är vattnet tillbaka, men vi måste koka vattnet (beräknat hela veckan).

När sådant här inträffar inser man vad känsligt vårt moderna samhälle är, när det gäller en så basal funktion som tillgång till dricksvatten. Jag som levt utomlands där vatten inte är en självklarhet har inga problem med detta, men jag hör många i min omgivning som grymtar. Samtidigt undrar jag om kommunen kunde förebyggt detta på ett säkrare sätt. Tänker på hur äldreboenden och brandförsvaret som är väldigt beroende av vatten, om någon försiktighets åtgärd satts in för dessa. Vår kris-organisation i kommunen borde se över olika alternativ, så vårt lokala samhälle inte är sårbart och utlämnat.

Undrar hur länge vårt moderna samhälle skulle klara sig utan vatten i kranarna. Inte så länge misstänker jag, då mycket i våra hushåll och kontor är beroende av att det finns vatten i rören. Ta t.ex. våra WC. Hur spolar vi när det inte finns vatten, ska vi låta det bli en sanitär olägenhet eller försöker de flesta hämta vatten och sedan uträtta sina behov utomhus när problemet är identifierat. Tror många som bor i lägenhet får stora problem.

www.bcbconsulting.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar