torsdag 13 januari 2011

Fortsättning Företagande

Jag har tidigare skrivit om företagande och vill här fortsätta med det temat. Ett företag är som träd. Man måste så och vårda. Sedan få dem att växa med rätt omvårdnad. Vissa träd (företag) klarar sig bättre än andra utan omvårdnad. Det skulle jag vilja säga är företag som agerar längst ned på Mazlows behovstrappa. Där mat och sex är viktigast för människans överlevnad. På trappsteg nummer två som behöver lite mer omvårdnad, men fortfarande inte lika mycket som tjänsteföretag. Där kommer säkerhet och gemenskap.

Det kan vi se i samhället; alla behöver äta så mataffärer finns det gott om. Dem flesta verker utåt sett även må bra.
Sedan har vi säkerhetsföretagen som säljer trygghet, dem måste jobba med att nå ut till kunderna. Annars är det enbart dem som redan drabbats som söker upp sådana företag, för att slippa få en repris av tråkigheterna.
Tjänsteföretag handlar mycket om personlig utveckling antingen för beställande företag, eller konsument. Kan vara hos en frisör. Eller en konsultfirma som erbjuder företagslednignar att utvecklas mer på vissa områden. Det är inte självklara tjänster som konsumenter och företag aktivt söker efter, för att få köpa. Här måste säljaren vara mer kreativ och fundera på vad det egentligen är dem säljer. Är det mer tid, eller är det lägre kostnader, eller bättre profilering. Mindre slitage på personalen, bättre urval vid rekrytering. Det mesta handlar om hur man förpackar tjänsterna.

Nu som jag säkert nämnt tidigare, ska jag ge mig in på nivå ett på den berömda behovstrappan. Där vet jag att det går att få cach flow relativt omgående, om man bara jobbar och besöker kunderna. Man får ju inget gratis.
På sidan om, kommer jag att fortsätta bygga upp konsultfirman som erbjuder Managment Consulting tjänster inom Risk och säkerhet.  Där har jag över 20 års erfarenhet, både privata näringslivet och Försvarsmakten. Men som jag skrivit här ovan, så är det tjänster som måste packeteras och säljas in på ett mer långsiktigt sätt. Det är lite som inom politiken, det handlar enbart om förtroende. Kunderna måste ha förtroende för personen som ska leverera. Eller referenser som kan intyga om att det är en förtroendegivande leverantör.

Jag kommer fortsätta mer inom temat företagande en annan gång. Nu slutar jag för denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar