tisdag 25 januari 2011

Management Consulting

Jag har under många år jobbat med risk och säkerhetsfrågor. Både inom den privata sektorn och inom Försvarsmakten.
Min magisteruppsats på Stockholms universitet behandlade just "Risk Management, hur hanterar företagsledare risk och osäkerhet vid etablering i lågkostnadsländer t.ex. Kina". Slutsatsen blev att dem flesta som etablerade sig i exempelvis Kina ej gjorde någon förstudie av vare sig hur kultur fungerar i landets affärer, eller vilka andra risker som ska räknas med. Osäkerhet är när man inte vet vad som kan drabba dig eller företaget. Risk är när du vet vad som kan drabba dig, och därmed även förebygga och minimera risken att drabbas. Eller om du/ni drabbas även är förberedda på hur ni ska hantera den situationen.

I Kina eftersom jag redan har tagit upp det landet, så är affärskultur och Guanxi väldigt viktigt. Guanxi kan jämföras med relationer, men är ändock mycket mer. I Kina gör dem inte affärer med företag utan med personer. Det gäller för den delen även övriga mellan östern med.

Det jag tänker hjälpa företagsledningar med här i Sverige är främst inom Risk och säkerhetsområdet. Bland annat om företaget funderar på att etablera sig utomlands, då kan jag göra förstudien och identifiera vilka risker som föreligger och hur man ska förbereda sig. Jag hjälper även till att skaffa fram kontakter på plats, som är nyttiga vid etableringen. Främst måste man avgöra om det ska vara en ledare ifrån företaget, eller ifrån den lokala kulturen som ska leda filialen.
Jag kommer även att hjälpa till med krishantering, och att skapa krispolicy med handlingsplaner. För att när olyckan väl är framme, så ska var och en veta vad de skall göra. Det behöver inte vara något som drabbar ert företag direkt, utan kan även vara indirekt genom något som händer i det omgivande samhället. Som ni är en del av.
Jag hjälper även till att identifiera risker, och att skapa risk policy i företagen. Är inte VD och högsta ledningen införstod i vad för risker  och hur de ska hanteras, då behövs inte jag. För det spelar ingen roll vilka åtgärder som sätts in om inte ledningen är med på noterna. Däremot så ska alla i organisationen sättas in i vad som gäller, för ett företag är inte starkare än sin svagaste länk.

Jag var Ekonomichef och Duty Officer i Afghanistan inom ISAF. Det gav mig mycket träning i krishantering och träning. Genom att förhandla på engelska via en tolk som jag inte har en aning om vad denne egentligen säger, gav mig mycket nytta i att förebygga och vara stark i förhandlingar.

Jag har stor erfarenhet av fysisk säkerhet. Har gått kurser i eskortkörning, där man ska lära sig att tänka som en kriminell. För att förebygga och använda den insikten emot kriminellverksamhet. Det var väldigt nyttigt, och jag har haft stor nytta av det.

Det här blev långt, så jag slutar här och fortsätter en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar